Obľúbené produkty

Kožná bariéra, ako si ju chrániť 2 časť

2. časť 

Vaša kožná bariéra má niekoľko funkcií. Hovorili sme o tom aj v 1. časti, pre istotu prikladám aj link (Čo je kožná bariéra, prečo a ako ju chrániť? – AntiAge.sk

Ako funguje kožná bariéra?

Ak by ste sa na vrchnú vrstvu pozreli pod mikroskopom, vyzerá akokeby po tehle a malte. Tvoria ju bunky nazývané korneocyty, ktoré fungujú ako tehly. Tieto tehly sú pevne spojené alebo zlepené tukmi podobnými malte, ako sú ceramidy, cholesterol a mastné kyseliny. Táto vrstva obsahuje aj proteín nazývaný filagrín, ktorý pomáha vytvárať prirodzené hydratačné faktory (NMF) pre pokožku.

Chráni nás pred:

  • znečistením
  • ultrafialovým žiarením
  • podráždením, zápalom a infekciou
  • dehydratáciou
  • toxínmi

Kvalitu kožnej bariéry môže ovplyvniť mnoho vecí. Patria medzi ne:

  • suché alebo vlhké prostredie
  • horúce alebo chladné počasie
  • alergény, dráždivé látky a znečisťujúce látky
  • fajčenie
  • prílišné vystavovanie sa slnečnému žiareniu
  • horúce kúpele alebo sprchy
  • drsné mydlá alebo čistiace prostriedky
  • zlá starostlivosť o pokožku
  • rezné rany alebo poranenia
  • konzumácia veľkého množstva nezdravých potravín
  • nadmerné umývanie alebo peeling
  • niektoré lieky, ako napríklad steroidy
  • psychický alebo fyzický stres
  • nedostatok spánku
  • kožné ochorenia v rodinnej anamnéze
  • starnutie
  • príslušnosť k určitým etnikám

Príznaky poškodenia kožnej bariéry

Poškodenie kožnej bariéry môže zmeniť vzhľad vonkajšej vrstvy kože. príznaky môžu zahŕňať:

  • nedostatok pružnosti pokožky
  • svrbenie, suchá pokožka
  • vrásky
  • strata vody (tzv. trans-epidermálna strata vody)
  • stenčenie epidermálnej vrstvy
  • zafarbenie
  • viditeľné bakteriálne alebo vírusové infekcie

Ako chrániť kožnú bariéru?

Prvým krokom je starostlivosť o pokožku. Správna starostlivosť o pokožku nielenže udržiava vašu pokožku jemnú, silnú a zdravú, ale pomáha vám vyhnúť sa kožným problémom s pribúdajúcim vekom. 

Zhrniem a podelím sa s vami o tipy, ako poskytnúť vašej kožnej bariére potrebnú starostlivosť.

1. Umývajte sa teplou (ale nie horúcou) vodou

Hoci vaša kožná bariéra funguje ako brnenie pre jemnú pokožku pod ňou, je to zároveň ako vrstva tuku na vašej pokožke. Aby ste lepšie pochopili, čo to znamená a ako reaguje na teplotu vody, predstavte si na chvíľu, že je to kúsok masla.

Rada o tom premýšľam takto: Ak máte maslo na noži a dáte ho pod horúcu vodu, maslo sa okamžite roztopí. To isté platí, keď si čistíte pokožku. Horúca voda zmyje všetky tie zdravé prírodné oleje.

2. Používajte čistiaci prostriedok bez mydla

Mydlo znie ako dobrá vec, však? V skutočnosti však mydlo môže zbaviť vašu pokožku prirodzených olejov a odplavovať dobré baktérie, čo poškodzuje kožnú bariéru. Mydlo nedokáže rozlíšiť dobré látky od zlých, takže sa ich jednoducho zbaví.

Navrhujem používať jemné čistiace prostriedky bez mydla (samozrejme, s teplou vodou). Hľadajte čistiace prostriedky bez mydla, ktoré sú určené pre citlivú pokožku a neobsahujú parfumy.

3. Jemný peeling

Kedysi boli v móde exfoliačné prípravky s “mikroperličkami” – malé plastové guľôčky, ktoré sa trú o pokožku a zanechávajú pocit sviežeho drhnutia. V skutočnosti sú však dosť problematické, pretože vytvárajú drobné trhlinky v kožnej bariére (a sú škodlivé aj pre životné prostredie).

Chemický exfoliant s jemnou alfa-hydroxykyselinou je najlepšou voľbou. Ak vás ale kožná bariéra ozaj trápi, voľte enzymatický na báze morsrkých rias. A používajte ho pravidelne raz do týždňa, alebo 2x.

4. Nepreháňajte to s čistením

Niektorí TikTokeri prisahajú na takzvané pravidlo #60sekúnd, podľa ktorého by ste si mali čistiť tvár aspoň celú minútu, aby ste videli výhody. To by však v skutočnosti mohlo poškodiť kožnú bariéru.

Ideálny spôsob čistenia je vmasírovať čistiaci prostriedok zhruba 30 sekúnd a potom ho opláchnuť. Dlhšie masírovanie neprináša žiadny úžitok a v skutočnosti si môžete poškodiť pleť, pretože tuková vrstva vašej kožnej bariéry sa môže začať porušovať.

5. Udržujte pokožku hydratovanú

Hydratačné prípravky vyživujú pokožku a pomáhajú ju udržiavať zdravú. Hľadajte produkty, ktoré obsahujú ceramidy, mastné kyseliny a lipidy, ktoré prirodzene tvoria veľké percento kožnej bariéry. 

Hydratačné krémy udržiavajú vodu v kožnej bariére. Väčšina z nich je na báze vody a obsahuje zložky, ako je glycerín a kyselina mliečna, ktoré vťahujú vodu do pokožky a pomáhajú ju udržiavať hladkú a pružnú. Aby sa hydratačný krém čo najlepšie vstrebával, nanášajte ho, kým je pokožka ešte vlhká.

Odporúčam našu novú značku Peste and Mortar hydrate s peptidmi a jojobovým olejom.

6. Používajte opaľovací krém!

Vyhnite sa prílišnému slnku. Prudké UV žiarenie môže narušiť kožnú bariéru a urýchliť starnutie pokožky. O tom hovorím dosť často. 😊 Môže tiež spôsobiť tmavé škvrny na pokožke, vrásky a zvýšiť riziko rakoviny kože. ☹

Používanie opaľovacieho krému je jedným z absolútne najlepších a najdôležitejších spôsobov ochrany pokožky. Existuje veľa druhov opaľovacích krémov, preto venujte trochu času tomu, aby ste zistili, ktorý je pre vás ten pravý. Skúste Active fluid od Heliocare, a to po celý rok.

Tvrdím: Najlepší opaľovací krém je ten, ktorý si skutočne nanesiete na pokožku.

Nájdite si výrobok, ktorý sa vám páči, ktorý budete používať a ktorý si môžete dovoliť, a potom ho používajte každý deň. 

No a aby ste sa chránili pred slnkom, mali by ste:

  • Denne používať širokospektrálny opaľovací krém. Používajte také, ktoré majú aspoň SPF 30, za mňa je to však SPF 50.
  • Vyhýbať sa slnku v čase najväčšej aktivity – od 10.00 do 16.00 h, keď sú slnečné lúče najostrejšie.
  • Chrániť si pokožku oblečením najmä počas horúcich a vlhkých mesiacov. Používajte dlhé rukávy, nohavice a klobúky so širokou strieškou, aby ste blokovali UV žiarenie k pokožke.

7. Starostlivo ošetrujte vyrážky

Nesprávne vytláčanie vyrážok spôsobuje traumu pokožky a môže viesť k zápalom a jazvám.

Ak však už máte okolo vyrážky porušenú pokožku, nezaťažujte oblasť množstvom produktov, aby ste sa pokúsili situáciu zachrániť. Na chvíľu obmedzte liečbu akné, aby ste sa mohli sústrediť na šetrnú starostlivosť o pleť a nechať ju zahojiť.

8. Udržujte pH pokožky v rovnováhe

Vedeli ste, že “pH” je skratka pre “potenciálny vodík” a v skratke číslo pH udáva, aká kyslá je vaša pleť. Normálne pH pokožky je približne 5,5, ale ak je to vaše vyššie alebo nižšie, môže to vašu kožnú bariéru vyviesť z rovnováhy.

Za pH vašej pleti sa skrýva množstvo vedeckých poznatkov, preto je ťažké zistiť, aké je vaše pH a aké produkty ho pomôžu vyvážiť. Najlepší spôsob, ako určiť svoje potreby, je poradiť sa s odborníkom.

Odporúčam všetkámi 10timi zaradiť kozmetiku s prebio a probiotikami. Anna Brandejs Prebiotické sérum alebo by mukk rich krém sú perfektnou voľbou.

9. Buďte jemné. Ťahanie za pokožku môže narušiť kožnú bariéru. Čo robiť?

  • Vyhýbajte sa dlhým horúcim kúpeľom alebo sprchám.
  • Osušte si pokožku uterákom – prikladaním.
  • Používajte jemné mydlá alebo čistiace prostriedky.
  • Ohoľte sa opatrne (rezné rany alebo škrabance môžu viesť k infekcii alebo podráždeniu).
  • Neškrabte sa agresívne.

10. Stravujte sa zdravo 

Výskumy ukazujú, že kvalitná, zdravá strava s plnohodnotnými potravinami a zdravými tukmi môže udržať vašu pokožku v najlepšom stave. Strava bohatá na rybí tuk, antioxidanty alebo doplnky stravy s rybím tukom, môžu pomôcť s pružnosťou pokožky a udržať jej mladistvý vzhľad. Pite veľa vody, aby ste udržali pokožku hydratovanú.

Medzi potraviny vhodné pre vašu pokožku patria:

  • mrkva, marhule a iné žlté a oranžové ovocie a zelenina
  • zelená listová zelenina, ako je špenát a kapusta
  • paradajky
  • bobule
  • fazuľa, hrach a šošovica
  • losos, makrela a iné tučné ryby
  • orechy

11. Nefajčite

Fajčenie pomáha pokožke starnúť a spôsobovať vrásky. Zužuje cievy nielen na pokožke a obmedzuje prietok krvi. Tým sa znižuje prísun kyslíka a pokožka sa vysušuje. Fajčenie tiež ovplyvňuje hladinu kolagénu a elastínu v pokožke. Tieto bielkovinové bunky zabezpečujú pružnosť pokožky.

Fajčenie zvyšuje aj riziko vzniku rakoviny kože. Ak chcete prestať fajčiť, obráťte sa na svojho lekára alebo iných odborníkov. Poznám veľa žien, ktorým sa to podarilo, vy môžete byť ďalšia. 😊Držím palce…

12. Zvládnite stres

Stres môže vyviesť z rovnováhy vaše hormóny a vyvolať kožné problémy, ako napríklad aj akné.

Preto zaraďte Probio Woman, pomohlo stovkám žien a pomáha pri hormonlálnej nerovnováhe aj strese.

Ja viem, na niektorých veciach nie je ľahké zapracovať. Chce to úsilie a určitú disciplínu. Budem teraz tykať a prihovorím sa vám inak ako zvyknem.

Som tu, ak sa potrebuješ poradiť. Som tu ak potrebuješ nakopnutie a motiváciu. Som tu ak potrebuješ inšpiráciu. V mojom youtube klube je celostný program. Zaoberáme sa tam dušou, aj telom. Pridáš sa ku mne? Čo povieš?

Iveta

Odporúčané prípravky na ochranu kožnej bariéry

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451