Obľúbené produkty

Čo robiť pri hormonálnej nerovnováhe

Hormóny predstavujú látky, ktoré riadia naše zdravie a pohodu. Kým zostávajú vyvážené a bez problémov plnia svoje funkcie, na nich nemyslíme. Ich význam si uvedomujete až vtedy, keď sú v nerovnováhe alebo je ich množstvo nedostatočné. Sama to dobre poznám. V tomto článku sa pozriem detailnejšie na hormonálnu nerovnováhu.

Príznaky hormonálnej nerovnováhy

  • nepravidelný menštruačný cyklus a bolesti počas menzesu,
  • vypadávanie vlasov a lámavé nechty
  • vyrážky a akné, aj keď je puberta dávno za vami,
  • návaly tepla a vyššia hmotnosť, najmä v oblasti brucha, väčšinou po 40. roku života,
  • problémy sa koncentrovať a nedostatok energie,
  • únava a problémy so spánkom,
  • neustála chuť do jedla až baženie,
  • náladovosť.

Je ich samozrejme viac, no práve vyššie spomínané nám najčastejšie pripomínajú, že niečo v tele nie je v poriadku. Každá žena pociťuje dysbalanciu hormónov rôzne.

Estrogén a progesterón, sú tie najdôležitejšie ženské hormóny

Veľmi úzko súvisia so ženským cyklom. Keď sa spomína hormonálna (ne)rovnováha u žien, väčšinou ide o tieto dva hormóny – estrogén a progesterón. Hrajú nezastupiteľnú úlohu v tele ženy, pretože okrem cyklu majú zásluhu na celom rade ďalších procesov. Ako fungujú?

Estrogén

Estrogén je hormón, ktorý sa stará o vývoj a formovanie ženského tela. Okrem toho je zodpovedný za:

  • zdravé a silné kosti,
  • reguláciu cholesterolu,
  • aktiváciu a bdelosť,
  • lepšiu koncentráciu,
  • pravidelné menštruačné cykly,
  • dobré libido,
  • energiu.

Jeho opačnou verziou je progesterón, hormón, ktorému sa pripisujú antidepresívne vlastnosti a často je nazývaný hormónom dlhovekosti.

Progesterón

Progesterón sa v tele sa stará o tieto procesy:

  • regulácia cukru v krvi
  • spotreba tuku na energiu (podporuje chudnutie, čítate správne chudnutie),
  • správna funkcia štítnej žľazy
  • znižuje zápaly a opuchy.

Najdôležitejšie je to, aby estrogén a progesterón boli v rovnováhe. Vtedy sa cítime dobre a sme zdravé.

Prečo mám hormonálnu nerovnováhu?

Je mnoho faktorov, ktoré môžu prispieť k nesúladu alebo prevládajúcej prítomnosti jedného hormónu. Tento hormonálny nesúlad môže vzniknúť v priebehu rôznych etáp života ženy, ale zároveň môže byť ovplyvnený aj vonkajšími vplyvmi prostredia a predovšetkým životným štýlom.

Kedy môže nastať v živote ženy nerovnováha hormónov?

  • menštruačný cyklus
  • polycystické vaječníky (PCOS)
  • ukončenie užívania antikoncepčných tabletiek
  • menopauza
  • obdobie po pôrode

Ako na nás vplývajú faktory životného prostredia a zlé návyky?

Xenoestrogény

Xenoestrogény sú umelé chemikálie, nachádzajúce sa vo vode, potravinách, kozmetike, čistiacich prostriedkoch a celkovo v životnom prostredí. Ich chemická štruktúra je podobná estrogénu, takže v tele fungujú takisto. Pretože si aj telo vytvára estrogén, xenoestrogény sú ďalšie množstvá estrogénu. Výsledkom je nadbytok estrogénovej dominancii.

Stres

Čo s nami robí stres? Zvyšuje náš kortizol, ktorý má za úlohu blokovať progesterónové receptory. Čím viac ste vystresovanejší a máte viac kortizolu, tým menej máte progesterónu (a teda estrogénu je opäť viac).

Nadmerné cvičenie

V túžbe po dokonalosti sa často dostávame do extrémov a cvičíme oveľa viac, ako je potrebné a zdravé. Cvičenie zvyšuje kortizol, čím viac cvičíme tým viac sa znižuje progesterón.

Nezdravý životný štýl

Nevýživné jedlo a nápoje, fajčenie a alkohol sú nezdravé návyky, ktoré vyplavujú progesterón z tela. To opäť znamená viac estrogénu, ktorý vo vyššom množstve vyvoláva zmätok a problémy.

Málo spánku

Kvalitný a dostatočný spánok je dôležitý a môže ovplyvniť hormonálnu (ne)rovnováhu. Pri nedostatku spánku, takisto ako keď sme v strese, stúpa stresový hormón kortizol, čím sa míňa miesto pre progesterón.

Čo robiť pri hormonálnej nerovnováhe?

Voľbou číslo jeden by určite nemala byť hormonálna terapia. Takáto terapia by mala byť poslednou možnosťou, je veľmi pravdepodobné, že by vám priniesla množstvo nepríjemných vedľajších účinkov bez dlhodobých výsledkov.

Je tu jedno riešenie. K odstráneniu hormonálnej nerovnováhy môžete skúsiť prirodzenou cestou, a to, zdravým životným štýlom, kde vyvážená nutrične výživná strava hraje hlavnú rolu.

Odporúčané produkty:

8 potravín, ktoré vám môžu pomôcť pri probléme s rovnováhou ženských hormónov

1. Ľanové semienka

Vedeli ste, že ľanové semienka sú skvelým zdrojom lignanov. To som vám asi nepomohla, však? 😊

Tak si povedzme, čo sú to lignany. Lignan je typ fytoestrogénu v rastlinách. Majú zastúpenie estrogénových aj antiestrogénnych zložiek, ktoré pomáhajú regulovať hormóny a chránia pred hormonálnou dysbalanciou.

2. Potraviny bohaté na vitamíny B

Vitamíny skupiny B pomáhajú na pečeň a pomáhajú aj odstraňovať prebytočný estrogén z tela.

Konzumáciou potravín bohatých na vitamíny B, najmä vitamín B6, môžu napomáhať k zníženiu koncentrácii príliš veľkého množstva estrogénu a zároveň podporovať produkciu progesterónu.

Kde hľadať zdroj vitamínu B6? V banánoch, špenáte, sušených marhuliach a slivkách, v slnečnicových semienkach. Medzi potraviny bohaté na vitamín B patria zemiaky, orechy, fazuľa, losos, vajcia a ovsené vločky.

3. Avokádo

Okrem širokej škály možností prípravy je avokádo oprávnene obľúbené aj pre svoje bohaté nutričné hodnoty.

Milujeme ho aj pre obsah zdravých tukov a obsahujú tiež vitamíny E, K a C, ktoré udržiavajú normálnu hladinu estrogénu. Okrem iného obsahuje aj látku zvanú beta-sitosterol, ktorá pomáha regulovať hormóny a znižovať zápaly v tele. 

4. Ryby

Asi ani nemusím písať, že sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín. Okrem zmiernenia zápalov v tele, pomáhajú regulovať hormóny a menštruačný cyklus. Losos, sardinky či iné ryby bohaté na tuk by mali byť obsiahnuté vo vašom jedálničku.

5. Brokolica a jej podobné

Pre zdravie a dobrú funkciu pečene sa odporúča konzumovať všetky kapustové potraviny, pre ich schopnosť regulovať hormóny. Patria sem brokolica, kel, karfiol, ružičkový kel a kaleráb.

Brokolica, ale vyniká v tejto skupine. Viete prečo?

Brokolica obsahuje sulforafan. Táto látka výrazne podporuje fungovanie a detoxikáciu pečene, je bohatá aj na draslík, vápnik a horčík, čo nám pomáha k lepšej pohode v dňoch pred menštruáciou.

6. Potraviny bohaté na vlákninu

Prečo? Pretože pomáhajú pri vyprázdňovaní, čím sa vylučujú prebytočné hormóny aj náš slávny estrogén.

Zaraďte do jedálnička ovsené vločky, mandle, celozrnné pečivo, lieskové orechy, strukoviny a ovocie (jablká, slivky, banány).

7. Fermentované potraviny

Rovnováha hormónov = rovnováha dobrých a zlých baktérií v črevách. Baktérie hrajú veľmi dôležitú úlohu pri regulácii hormónov. V čreve totižto prebieha aj metabolizmus estrogénov.

Keď vykoná svoju úlohu, cestuje následne do pečene a následne do čriev, kde je schopný opustiť naše telo. Ak je váš črevný mikrobióm v dysbalancii, môže dôjsť k reaktivácii estrogénu. To znamená, že estrogén, ktorý by sa mal vylúčiť, sa znova dostáva do krvného obehu. V krvi nie je len prirodzený estrogén, ale aj ten, ktorý už mal byť vonku. Náhle sa teda v tele hromadí viac tohto ženského hormónu.

Je dôležité sa starať o zdravie svojich čriev a zaraďovať fermentované potraviny ako napríklad:

  • miso,
  • kimchi,
  • kyslá kapusta a kyslá repa,
  • kombucha
  • kefír alebo jogurty.

Odporúčam prípravok PROBIO WOMAN

8. Granátové jablko

Granátové jablko je nabité antioxidantmi a podobnými látkami, ktoré pôsobia veľmi podobne ako prirodzený ženský hormón. Preto je to populárna potravina, pokiaľ ide o reguláciu hormonálnej rovnováhy. Okrem iných výhod, sa hovorí, že má účinok na zmiernenie kolísavých nálad pred menštruáciou. Taktiež disponuje protizápalovými vlastnosťami.

Obsahuje ho vo vyššom % aj náš výživový doplnok od Anna Brandejs Collagen+11

Som presvedčená, že hore uvedený zoznam potravín vám bude užitočný, no zároveň si uvedomujem, že ich každodenné zahrnutie do vášho jedálnička nemusí byť reálne, najmä ak vám niektoré z nich nechutia. Preto doplnok výživy od Anky Brandejs bude skvelým doplnkom.

Bonusový tip

A na záver ešte spomeniem a je dôležité vedieť, že v prípade hormonálnej nerovnováhy môžete nájsť prírodnú podporu v rastlinách.

Medzi tieto rastliny jednoznačne patrí a najznámejšia je obľúbená Maca, ktorá má svoje korene v Peru. Vďaka bohatej nutričnej hodnote, najmä v obsahu aminokyselín, je Maca považovaná za  rastlinu, ktorá dokáže účinne ovplyvniť hladinu estrogénu a tým aj rovnováhu ženských hormónov. Okrem toho prispieva k zvýšeniu energie, zlepšuje libido, sústredenie a podporuje celkové zdravie.

Jej pestovanie vo vašej vlastnej záhrade nie je reálne, pretože naša klíma nie je pre ňu ideálna. Napriek tomu si ju však môžete dopriať v podobe potravinových doplnkov. Treba však dávať pozor, aby ste si vybrali želatínovanú verziu Maca.

Táto verzia znamená, že počas procesu varenia bola odstránená nadbytočná škrobová zložka. Táto želatínová forma je až 5x silnejšia a nevyvoláva žiadne tráviace ťažkosti.

Pre prípadné otázky, aj k tejto téme, som k dispozícii. 

Iveta

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451