Obľúbené produkty

10 potravín zvyšujúcich toleranciu na slnko

Fresh sliced watermelon on wooden background

10 potravín zvyšujúcich toleranciu na slnko

Ak máte veľmi svetlú pokožku, ktorá sa ľahko spáli, ochrana pred slnkom je pre vás kľúčovou záležitosťou. Okrem nanášania kvalitného opaľovacieho prípravku a vyhýbaniu sa samotnému pobytu na slnku vám môže pomôcť aj konzumácia konkrétnych potravín. Tie obsahujú živiny určujúce mieru možného spálenia a poškodenia pokožky. Ide totiž o druh zápalu a aj strava má vplyv na zápalové aktivity v organizme. Treba si však ujasniť, že konzumáciou týchto jedál nepredídete spáleniu úplne, nebude však také silné. Aj naďalej je potrebné sa pri dlhom pobyte na slnku chrániť opaľovacími prípravkami či vhodným oblečením.

Dr. Paul Talalay, profesor farmácie a molekulárnych vied tvrdí, že konzumácia napríklad zeleniny nie je síce náhradou za opaľovací krém, nezmyje sa však vo vode a dlhšie vydrží.

Živiny zvyšujúce toleranciu na slnko

Ak si chcete vybudovať prirodzenú schopnosť organizmu chrániť sa pred slnečnými lúčmi, mali by ste pravidelne prijímať dostatok:

  • dobrých nasýtených tukov
  • omega-3 mastných kyselín
  • antioxidantov ako lykopén, betakarotén a vitamín E

V snahe o ochranu pred UV žiarením sa naopak vyhnite:

  • spracovaným potravinám
  • cukru
  • zeleninovým olejom

Neznamená to, že tieto potraviny nemôžete absolútne konzumovať. Jedzte ich však v čo najmenšej miere.

AKO ZATOČIŤ S NEŽELANOU PIGMENTÁCIOU POKOŽKY. VYHNITE SA ŠKVRNÁM TOTO LETO!

Vhodné potraviny

Jedzte najmä veľa ovocia a zeleniny, vhodné sú všetky druhy, niektoré však predsa len obsahujú viac živín chrániacich pokožku pred spálením. Sú nimi:

Paradajky a iné červené plody

Paradajky sú jedným z najlepších zdrojov lykopénu, obzvlášť, ak sú uvarené. Lykopén je pigment karotenoidu nachádzajúci sa v červených plodoch. Rastliny ho využívajú ako ochranu pred slnkom, konzumácia ovocia a zeleniny s vysokou koncentráciou karotenoidov zvýši aj vašu toleranciu na slnko. Varené paradajky majú vyššiu hladinu lykopénu a štúdie dokázali, že už niekoľko polievkových lyžíc paradajkovej pasty denne vám dodá značnú ochranu pred poškodeniami spôsobenými UV lúčmi. Všetky červené plody obsahujú tento pigment, najviac prítomný je však v dyni červenej a grapefruite. Nájdete ho aj v čili prášku, ktorý má okrem toho vysoký obsah vitamínu E.

Sladké zemiaky

Podobne ako lykopén je aj betakarotén pigmentom nachádzajúcim sa v ovocí a zelenine, ktorý jej zabezpečuje oranžovú farbu a chráni pokožku pred slnečnými lúčmi. Najväčším množstvom betakaroténu sa pýšia sladké zemiaky, ktoré okrem toho obsahujú kyanidín a peonidín, antioxidačné pigmenty zvyšujúce UV ochranu v kozmetických produktoch. Okrem sladkých zemiakov sú výborným zdrojom betakaroténu aj mrkva, maslové orechy a iná zelená zelenina.  

Brokolica a listová zelenina

Zelená zelenina nebýva síce príliš obľúbená, v rámci ochrany pred slnečnými lúčmi by sme na ňu však nemali zabúdať. Okrem betakaroténu totiž obsahuje vysoké množstvo kyseliny listovej a vitamíny A, C a E. Brokolica ako zástupca hlúbovitej zeleniny je výborným zdrojom sulforafánu, zložky redukujúcej riziko rakoviny kože. Ak nie ste prívržencom zelenej zeleniny, môžete si ju pridávať do iného jedla, či už do omáčky na cestoviny alebo smoothie. Ledva ju zacítite, benefity však prinesie.

Ryby

Ryby studených vôd ako losos, haring, makrela, pstruh či sardinky obsahujú cenné omega-3 mastné kyseliny, ktoré pleť chránia pred UV žiarením. Jedzte preto aspoň dve porcie rýb každý týždeň. Ak vám nechutia, pomôžu aj výživové doplnky s obsahom rybieho oleja.

Granátové jablko

Granátové jablko je známe svojím vysokým obsahom antioxidantov, zvyšuje ochranu pokožky pred slnkom o 25% a zabraňuje rastu rakovinových buniek. Zrniečka tohto plodu si môžete pridať do šalátu či dezertu. Šťava z neho je tiež veľmi chutná, avšak drahá.

Čaj

Čierny, biely či zelený čaj je výborným zdrojom polyfenolov a katechínu, dvoch flavonoidov chrániacich pokožku pred UV lúčmi. Najefektívnejší je pritom zelený čaj, pretože obsahuje vysoké množstvo účinného polyfenolu epigallocatechín-3-galátu (EGCG). Matcha je spomedzi zelených čajov najúčinnejší, obsahuje 137-krát viac spomínaného polyfenolu ako čínsky zelený čaj.

EGCG spomaľuje pri pravidelnej konzumácii (aspoň 2 šálok čaju denne) fotostarnutie pokožky, pôsobí preventívne pred rakovinou kože a zabraňuje rastu tumorov.

Ľanové semienka

Ak konzumujete dostatok celozrnných potravín, určite poznáte výhody ľanového semienka. Je výborným zdrojom omega-3 mastných kyselín a obsahuje množstvo vlákniny a lignanov, antioxidantov bojujúcich proti rakovine. Ľanové semienka si môžete nasypať do šalátu, smoothie, cereálií či zmesi na chlieb, postačí vám pol čajovej lyžičky denne. Ak vám nevyhovuje ich chuť, existujú aj výživové doplnky obsahujúce olej z nich.

Tmavá čokoláda

Tmavou čokoládou nazývame takú, ktorá obsahuje viac ako 70% kakaa. Takáto čokoláda má 4-krát vyššie množstvo fenolov a katechínu ako čaj a poskytuje 25%-ný nárast slnečnej ochrany. Odporúčaná denná dávka je približne 57 gramov. Nenahrádzajte ju však mliečnou čokoládou. Mlieko v nej obsiahnuté bráni vstrebávaniu polyfenolov a nemá preto želaný účinok.

Kokosový olej

Kokosový olej je výborným zvláčňovačom, vlasovým kondicionérom a kozmetickým zázrakom vo všeobecnosti. Ponúka však aj zdravotné benefity. Jeho vysoký obsah strednoreťazcových mastných kyselín a nasýtených tukov zlepšia vašu toleranciu na slnko.

Konzumujte aspoň ¼ šálky kokosového oleja denne a ak vám nevadí jeho chuť, môžete si ho napríklad natrieť na chlieb či roztopiť v čaji. Je výbornou a zdravšou náhradou zeleninových a iných olejov určených na varenie a je častou ingredienciou domácich opaľovacích prípravkov.

Mandle

Mandle sú jedným z najlepších zdrojov vitamínu E. Istá štúdia skúmajúca ľudí konzumujúcich 20 mandlí denne dokázala, že ich spálenie od slnka bolo oveľa miernejšie ako u zvyšných účastníkov. Mandle obsahujú vysoké množstvo kvercetínu, flavonoidu chrániaceho pokožku pred UV lúčmi.

Čisté surové mandle sú najzdravšie, ak vám však nechutia, môžete si ich opražiť či ochutiť. Konzumovať ich môžete aj vo forme mandľového masla či mlieka do smoothie alebo ranných cereálií.

Výživové doplnky

Ak máte problém s konzumáciou spomínaných potravín zvyšujúcich slnečnú toleranciu, môžete užívať aj výživové doplnky s obsahom vitamínu C, vitamínu D3, fermentovaného oleja z treščej pečene či astaxantínu, účinného antioxidantu.

Heliocare oral obsahuje Fernblock®, inovatívnu prírodnú zložku chrániacu pokožku pred poškodením spôsobeným UVB/UVA žiarením. Je silným antioxidantom, inhibuje tvorbu voľných radikálov. Má imunoprotektívne funkcie: ochraňuje Langerhansové bunky a zachováva ich funkčnosť.

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451