Obľúbené produkty

8 ajurvédskych tipov ako redukovať telesné teplo. Stavte na ochladzujúce potraviny

Green lemon juice

8 tipov ako redukovať telesné teplo 

Nadmerne zvýšená telesná teplota sa často nazýva aj „teplotným stresom“ a je spôsobená vystavením organizmu vysokým teplotám, ktoré preň nie sú prirodzené. Normálna teplota by sa mala pohybovať medzi 36.5 až 37.5 stupňami Celzia. Ak telo nie je schopné samo sa na tieto hodnoty ochladiť, hovoríme o zvýšenej teplote. Je potrebné identifikovať symptómy, ktoré ju mohli spôsobiť. Často to býva

  • nedostatok spánku,
  • pálenie očí,
  • nevoľnosť v žalúdku,
  • vredy,
  • či tráviace problémy ako kyslosť či plynatosť.

U niektorých ľudí môže zvýšená teplota spôsobiť aj zrýchlenie srdcového tepu. Teplota tela sa môže rapídne zvýšiť aj pod vplyvom dehydratácie.

Dôležitú úlohu pri udržiavaní telesnej teploty zohráva oblečenie. Ak je zo syntetických materiálov, zachytáva vláčnosť a podieľa sa tak na jej zvýšení. Príčinou týchto výkyvov býva často aj príliš aktívna štítna žľaza, nervové poruchy či lekárom predpísané lieky.Aj potraviny, ktoré konzumujete, môžu prispieť k zvýšeniu telesnej teploty. Ak jete príliš veľa mastných či vyprážaných jedál a proteínov, môže sa vaša teplota zvýšiť. Pozor si dajte aj na mäso, vajcia a škoricu. 8 tipov na hydratáciu 

Dostatok vlažnej alebo studenej vody

Voda má potenciál ochladiť telo. Okrem jej pitia vám pomôže aj namočenie nôh do vedra plného studenej vody.  

Jemná kokosová voda

Kokosová voda prináša dva benefity – okrem toho, že je nápojom na báze vody, prináša telu mnoho minerálov a vitamínov kľúčových pre jeho ochladenie.

Mäta

Táto bylinka sa môže pridať do nápojov, čím podporí jeho chladivý efekt.

Ovocie a zelenina 

Aby ste sa ochladili, jedzte veľa ovocia a zeleniny s vysokým obsahom vody a dobrými vyživujúcimi vlastnosťami (napríklad uhorky, tekvicu, dyňu červenú – tá sa konzumuje výhradne doobeda, pretože vysokým obsahom vlákniny by mohla večer spôsobiť tráviace ťažkosti).

Mlieko s medom 

Ak sa do mlieka pridá lyžička medu, chladivý účinok je zaručený.

Santalové drevo

Santalové drevo môžete používať vo forme mydla či púdru. Ak ho nanesiete na celé telo, má chladivý účinok.

Šťava z granátového jablka

Zmiešajte ju s mandľovým olejom a pite denne v každom veku. Je výborným prostriedkom na kontrolu telesnej teploty.

Potraviny bohaté na vitamín C

Pomaranče, citróny, grapefruity jedzte v lete každý deň. Vyhnite sa pitiu kofeínových a alkoholických nápojov, ktoré zvyšujú telesnú teplotu.

Princípy ajurvédy na zohriatie a ochladenie organizmu

Aj dodržiavanie princípov ajurvédy vám môže pomôcť ochladiť telo počas horúcich letných dní. Jej liečivá sila je už dávno dokázaná. Ajurvéda je považovaná za „životnú filozofiu“ a svojim praktikantom pomáha dosiahnuť holistický rozvoj mysle, tela aj ducha. Jej základnými princípmi sú optimistické myslenie, pravidelné cvičenie a jogínske techniky meditácie a dýchania, ktoré dodajú vášmu telu pokoj a vyrovnanosť. Značnú úlohu v živote človeka však zohráva aj strava, ktorá má liečivé účinky, ak sa konzumuje správne.

Teplé a studené potraviny podľa ajurvédy 

Na teplé a studené potraviny môžeme nazerať dvoma spôsobmi – na ich fyzickú teplotu  a z perspektívy ajurvédy na to, aké majú vnútorné pôsobenie na organizmus. Tento efekt môže byť chladivý alebo ohrievajúci, čo ovplyvňuje metabolizmus a trávenie. Uveďme príklad – zmrzlina je svojou fyzickou teplotou považovaná za studenú potravinu, ajurvéda ju však zaraďuje medzi horúce. To môže znieť trochu ironicky, avšak podľa ajurvédy neexistuje priama korelácia medzi fyzickou teplotou konkrétnej potraviny a jej vnútorným pôsobením na organizmus. Kategorizáciu potravín na studené a teplé nazývame v ajurvéde „Virya“, pričom rozlišujeme tri typy organizmu (vata, pitta a kapha). Studené a teplé jedlá vplývajú podľa ajurvédy rôzne na každý z týchto druhov organizmu.

Teplé potraviny podľa ajurvédy

  • Najbežnejšími teplými potravinami sú podľa ajurvédy cibuľa, čierne korenie, cesnak, zázvor a pálivé jedlá. Ajurvédska diéta sa im preto vyhýba.
  • Do tejto kategórie patrí aj mnoho druhov zeleniny vrátane zemiakov, brokolice, špenátu a strukovín.
  • Počas zimy jedzte koreňovú zeleninu (mrkvu, reďkovku, repu), zahreje vás.
  • Do kategórie „teplé“ zaraďuje ajurvéda aj ovocie ako jablká, pomaranče a mango.  
  • Koreniny ako ajwain, horčica či hing (asant), patriace medzi teplé potraviny, vás v zime zahrejú, pomôžu proti nádche a chrípke a zvýšia imunitu.
  • Bylinky ako bazalka, oregano a mäta majú taktiež ohrievajúci účinok.

Studené potraviny podľa ajurvédy

  • Do tejto kategórie zaraďujeme ovocie ako banány, jahody, červený melón, kivi a marhule. Sú obľúbené najmä v lete, pretože majú chladivý účinok.
  • Rovnaký efekt prinášajú mliečne výrobky ako mlieko, jogurt, smotana a syr.
  • Patria sem aj sójové produkty – sójové mlieko a tofu.
  • Teplý zelený čaj očistí telo od toxínov a prináša upokojujúci efekt. Patrí preto do tejto kategórie.
  • Hríby, paradajky, špargľa, hlávkový šalát a baklažán sú ľahko stráviteľné, a majú tak chladivé vlastnosti.

Podľa ajurvédy je dôležitá najmä povaha potravín, teda to, aký efekt prinášajú nášmu organizmu. Teplé jedlo môže spôsobiť zápal, pohybové, kožné a tráviace ťažkosti, studené zase spúšťajú nádchu, kašeľ či teplotu, ak sa konzumujú v neprimeraných množstvách. Konzumácia stravy bez ohľadu na jej pôsobenie a typ organizmu daného jednotlivca môže podľa ajurvédy poškodiť zdravie či spôsobiť niektoré ochorenia.

Novinky v našom ehope

 

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451