Obľúbené produkty

Poškodenie tvárového nervu s následnou paralýzou svalov tváre

Ochrnutie tváre je spôsobené poškodením siedmeho lebečného nervu. Pohyby tvárových svalov sú kontrolované práve týmto nervom a jeho narušenie môže spôsobiť ich slabosť či paralýzu. V mnoha prípadoch je poškodená iba jedna strana tváre, pričom výskyt a opakovanie ochrnutia býva rovnaký či už na pravej alebo ľavej strane.

Príčiny ochrnutia tváre

Pravá príčina tohto ochorenia ešte nebola presne definovaná, ale pravdepodobne je spôsobené reaktiváciou HSV herpesu, ktorý zapríčiňuje opar na perách. Táto reaktivácia akoby vypne siedmy nerv. Navyše, infekcia pásového oparu, HIV infekcia, lymská borelióza, infekcia stredného ucha, silné podchladenie a sarkoidóza môžu tiež prispievať k vzniku ochrnutia.     

Symptómy

Začiatok ochrnutia sa prejavuje paralýzou a v skorých štádiách sa môže zhoršovať. Symptómy zvyčajne nastúpia a vyvrcholia počas 2 – 3 dní, môže to však trvať až 2 týždne. Bežnými symptómami môžu byť:

  • ochabnutie alebo paralýza tvárových svalov,
  • pokles tváre,
  • nemožnosť alebo problémy so žmurkaním,
  • obtiažnosť reči,
  • obtiažnosť pitia a jedenia,
  • nádcha,
  • neustále upchatý nos,
  • obtiažnosť dýchať nosovou dierkou na postihnutej strane,
  • nemožnosť dýchať na postihnutej strane,
  • zmiznutie vrások na čele,
  • citlivosť na zvuk,
  • zvýšené alebo znížené slinenie,
  • opuchnutie tváre,
  • znížená alebo žiadna chuť,
  • bolesť za uchom.

 

Vyskytnúť sa môžu aj nasledovné symptómy týkajúce sa očí:

  • obtiažnosť zavrieť oko,
  • citlivosť na svetlo,
  • ovisnutie očného viečka,
  • zníženie slzenia na očnej rohovke,
  • pokles obočia,
  • zvýšené slzenie,
  • žiadne slzy.                                                                                                                 

Moja klientka Silvia a jej príbeh

Pred pár rokmi mi diagnostikovali v hlave nádor. Pri operácii som prišla o sluch na jedno ucho a ochrnula mi pravá časť tváre. Bolo pre mňa veľmi ťažké takto vyzerať. Pareza sa dala ako tak doporiadku, ale tí ktorí ju majú alebo mali vedia, že to už nikdy nebude úplne v poriadku. Začala som vidieť, že mám rozdiely medzi pravou a ľavou časťou tváre a ako to už býva, vekom tvár stráca pevnosť, ochabuje a ja som sa bála, že tie rozdiely budú ešte väčšie. Našla som reklamu na tvárovú gymnastiku a potešilo ma to, možno to bude moja záchrana. Zúčastnila som sa kurzu a bolo super, Ivetka je fakt profík a vyzná sa. Cvičím rok a pol s jednou dlhšou prestávkou, pretože sa mi narodilo bábätko a dalo mi dosť zabrať. Videla som, že sa to zhoršuje tak som začala znova. Cvičím poctivo, snažím sa každý večer. Možno na fotke rozdiel až tak nevidno, ale dvihli sa mi líčka a rozdiel medzi oboma polovicami až taký nie je.

Cvičenia na ochrnutie tvárových svalov

Aj napriek tomu, že vo väčšine prípadov ochrnutie tváre samo zmizne, cvičenia môžu tento proces urýchliť. Sú jednoduché a spočívajú v opakovaní tvárových výrazov. Sú bezpečné a vhodné pre každého. Cvičiť môžete kedykoľvek počas dňa.

1, Posaďte sa pred zrkadlo a začnite pohybmi všetkých častí tváre: čela, viečok, nosa, líc a úst. Skúste zdvihnúť obe obočia, je pravdepodobné, že jedno sa zdvihne vyššie ako druhé. Necvičte nasilu, prstami jemne pomôžte svalom pohnúť sa správnym smerom a stimulujte pohyb hore a dole najviac ako dokážete.

2, Potom skúste zmraštiť tvár, aby ste aktivovali činnosť nosa a čela. Môže sa vám zdať, že tieto svaly sa až toľko nepohybujú. Ochabnutie však postihuje celú tvár, takže je potrebné ich nevynechať. Opäť si podľa potreby pomôžte prstami.

3, Skúste dýchať nosom, aby ste natiahli nozdry.Snažte sa ich roztiahnuť.  Striedajte rôzne kombinácie dychu: hlboký, pomalý, silný a rýchly (ústa majte pritom zatvorené). Môžete si prikryť nozdru na neochrnutej časti tváre, tým bude druhá viac pracovať. Tieto cvičenia praktizujte len vtedy, ak to neobmedzí vaše dýchanie.

4, Následne precvičte ústa. Usmejte sa so zatvorenými perami, prstami sa presvedčte, či máte oba kútiky v rovnakej pozícii. Prsty dajte preč a pokúste sa udržať úsmev tak dlho, ako dokážete.  Cvičenie opakujte striedajúc pritom oba kútiky zvlášť. Skúste nafúknuť ústa ako balón.

5, Na precvičenie očí je vhodné pozrieť dole, zavrieť oko, prípadne použiť prst na pritlačenie viečka a jemne ho masírovať. Cieľom cvičenia je predísť stuhnutiu viečka. Ak oko nedokážete zavrieť, môžete skúsiť škúlenie.

6, Problémy s okom bývajú najviac nepríjemné a môžu viezť k ďalším ťažkostiam. Pomôcť vám môžu očné kvapky alebo páska na oči, ktorú mnohí pacienti nosia počas spánku.

Cvičte podľa knižky FaceFit.

Jednoduchá inštruktáž v tomto videu

Odporúčame

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451