Obľúbené produkty

Ako správne vykonávať lymfatickú drenážnu masáž

Lymfodrenáž funguje najlepšie, keď ste uvoľnení. Začnite v tichej miestnosti bez akéhokoľvek vyrušovania. Počúvajte jemnú hudbu, napríklad šum oceánu či dažďa.
Physiotherapist massaging the calf of a woman

Ako správne vykonávať lymfatickú drenážnu masáž

Lymfodrenáž je masážna technika, pri ktorej hýbete nadmernou tekutinou, ktorá sa vytvorila vo vašich lymfatických cievach. Tento typ masáže vám môže pomôcť, ak trpíte opuchmi, citlivosťou, infekciami, hormonálnou nerovnováhou, únavou, ochorením zvaným lupus, depresiou či úzkosťou. Vykonávajte ju trikrát do týždňa, alebo navštívte odborníka. Ak si však osvojíte správnu techniku, môžete sa masírovať v pohodlí domova sami alebo pomocou niekoho blízkeho.

Osvojenie si správnej techniky

1. Použite jemný dotyk. Pri lymfodrenáži by ste nemali zatláčať príliš silno. Lymfatické cievy sú položené priamo pod pokožkou, takže ak nie ste opatrný, môžete sa dotykom dostať nižšie pod ne. Zatlačte dostatočne na to, aby sa vám prsty nekĺzali po pokožke, ale uistite sa, že necítite nič pod ňou. Ak ste zvyknutý na silnejší druh masáže, môže sa vám to zdať málo.

2. Pokožku naťahujte, neprechádzajte po nej. Možno ste zvyknutý prijímať či dávať masáže, pri ktorých sa pohybujete po povrchu pokožky. Lymfodrenáž stimuluje cievy, ktoré sú elastické a napojené na pokožku. Preto je potrebné kožu mierne napínať.

3. Masírujte pozdĺž normálneho toku lymfy. Smer vášho naťahovania pokožky je dôležitý. Mali by ste ju napínať v smere prirodzeného toku lymfy. Ak zvolíte nesprávny smer, nebude to mať žiaden efekt. Lymfa tečie proti hrudi a srdcu. Po každom streči odoberte prsty z pokožky. Ak pohybujete prstami smerom späť a vpred, lymfou len hýbete, nepomôžete jej preniknúť.

4. Používajte správny rytmus. Mali by ste masírovať pomaly. Normálny rytmus lymfy je totiž tiež pomalý, každý streč by mal trvať asi tri sekundy. Uvoľnite, niekoľko sekúnd počkajte a začnite odznova.

Masáž hlavy a krku

1. Zvoľte pohodlnú polohu. Lymfodrenáž funguje najlepšie, keď ste uvoľnení. Začnite v tichej miestnosti bez akéhokoľvek vyrušovania. Počúvajte jemnú hudbu, napríklad šum oceánu či dažďa. Zvoľte pohodlnú polohu, väčšina ľudí leží na chrbte, niektorí sedia, iní stoja. Uložte sa tak, ako vám bude najlepšie, môžete aj experimentovať, kým nájdete pre seba to pravé.

2. Začnite s hlbokým dýchaním. Pred masážou strávte niekoľko minút relaxáciou, potom bude efektívnejšia. Približne päťkrát sa zhlboka nadýchnite, vdychujte pomaly, zadržte pár sekúnd a pomaly vydýchnite. Pomalé dýchanie vykonávajte aj počas masáže. Snažte sa dostať do uvoľneného stavu.

3. Začnite s kľúčnou kosťou. Začína sa na vrchnej časti tela a postupuje smerom nadol. Najskôr masírujte obe strany krku, môžete masírovať najskôr jednu a potom druhú stranu, alebo prekrížiť ruky a masírovať obe strany naraz. Končeky druhého a tretieho prsta položte na vonkajšiu stranu krku, priamo nad kľúčnu kosť. Pokrčte ramenami, prsty by ste mali mať v priehlbine. Jemne napnite pokožku proti hrudnej kosti, napätie držte 3 sekundy, prsty by mali byť stále nad kľúčnou kosťou. Zopakujte 10-krát.

4. Masírujte bočnú stranu krku. Následne by ste mali masírovať bočnú a zadnú stranu krku. Opäť môžete masírovať každú stranu zvlášť, alebo obe naraz. Položte dlane na bočnú stranu krku, priamo pod uši. Naťahujte kožu dozadu a dolu, proti chrbtu. Opakujte 10-krát.

5. Natiahnite zadnú stranu krku. Jemne položte prsty na zadnú stranu krku. Mali by byť priamo pod vlasmi. Jemným tlakom natiahnite kožu smerom nadol proti ramenám a uvoľnite. Opakujte 10-krát. Rovnaký streč môžete urobiť aj na prednej strane krku.

Masáž tela

1. Masáž podpazušia. Ruku dajte do pohodlnej polohy, oddiaľte ju od tela tak, aby sa odokrylo podpazušie. Položte naň prsty, natiahnite kožu nahor a dnu, proti brade. Zopakujte 5- až 10-krát, následne prejdite na opačnú stranu tela.

2. Prejdite na bedrá. Ruku držte zdvihnutú, začnite na vonkajšej strane bedier. Prstami naťahujte kožu nahor smerom k podpazušiu. Ruku položte vyššie a zopakujte. Zopakujte 10-krát na každú stranu.

3. Masírujte brucho. Uistite sa, že brušné svaly máte uvoľnené. Končekmi prstov sa dotknite stredu brucha, medzi rebrami a pupkom. Ruka by sa nemala dotýkať kože. Masírujte smerom do stredu a nahor k srdcu. Použite trošku silnejší dotyk, ale rovnaký rytmus. Následne položte obe ruky na vrch bedier, zatlačte do stredu a nahor smerom k srdcu. Každú masáž zopakujte 5- až 10-krát.

4. Masáž nohy. Začnite na spodnej časti nohy a pohybujte sa smerom nahor. Používajte obe ruky, jednu majte na zadnej strane nohy, druhú na vnútornej. Ruky pohybujte proti sebe a napínajte kožu. Uvoľnite. Položte ruky nižšie a zopakujte.

5. Masáž kolena. Prsty dajte poza koleno, kožu natiahnite nahor, proti stehnu. Uvoľnite, zopakujte 10-krát.

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451