Obľúbené produkty

Probiotiká a zdravé črevá. Ozaj stačí kefír?

Je postačujúce konzumovať probiotické potraviny pre udržanie zdravých čriev?

Určite ste už odo mňa čítali článok o probiotikách. Dnes sa viac zameriam na to, či je potrebné užívať doplnky. Myslím si, že nikoho neprekvapím, ak poviem, že zdravý črevný mikrobióm je základom nášho imunitného systému, trávenia, čistých myšlienok a dobrého vstrebávania živín.

Stačí k zdraviu čriev konzumovať probiotické jogurty, kefíry, kyslú kapustu a iné potraviny bohaté na probiotické kultúry?

Čo je lepšie? Probiotické potraviny alebo probiotiká v doplnkoch výživy? Zodpoviem všetky otázky, čítajte ďalej…

Čo sú to probiotiká?

Probiotiká predstavujú živé mikroorganizmy, ktoré zabezpečujú a udržiavajú zdravie v našom čreve. Probiotiká tvoria skupinu prospešných mikroorganizmov pre váš organizmus. Tieto benefitné baktérie, známe aj ako dobré baktérie, zohrávajú kľúčovú úlohu v mnohých procesoch v tele. Medzi nimi sú:

  • produkcia vitamínu B12 a vitamínu K;
  • ničenie zlých organizmov;
  • produkcia enzýmov, ktoré ničia zlé, škodlivé baktérie;
  • simulácia sekrécie IgA a regulačných T buniek, ktoré podporujú fungovanie imunitného systému.
  • zodpovedné za pravidelné trávenie a dobré vstrebávanie živín, to všetko má výrazný vplyv na vašu pohodu

Čo sú prebiotiká?

Pre dobré fungovanie, potrebujú probiotiká jesť potravu. Pre ich rast a aktivitu potrebujú prebiotiká. Prebiotiká sú vlákna, ktoré nie sú štiepené žalúdočnými enzýmami a nevstrebávajú sa v tenkom čreve. Rozkladajú ich len určité mikroorganizmy, ktoré sú prospešné pre naše zdravie. Nájdete ich v cibuli, cesnaku, špargli, brokolici, banánoch, zemiakoch, ryži, mede, keli a karfiole.

Rozmýšľam… a pred pár desiatkami rokov sme vôbec nevedeli o probiotikách (nehovoriac o prebiotikách), dnes sa však vie, že je to takmer nevyhnutnosť.

Prečo ich toľko spomínam aj ja?

Pretože existuje viac príčin pre narušenie rovnováhy dobrých a zlých baktérií v čreve:

  • strava bez pestrosti;
  • nedostatok prebiotík;
  • príliš časté jedenie cukru a spracovaných potravín;
  • príliš častá liečba antibiotikami;
  • nadmerné pitie kávy a sladkých a sýtených nápojov;
  • nedostatok kvalitného spánku;
  • zlé návyky (pitie a fajčenie)
  • stres

Spoločným menovateľom všetkých vyššie uvedených dôvodov je moderný spôsob života, ktorý vás núti byť stále v zhone, že nemáte čas jesť ani spať, a tým ide ruka v ruke zvyšovanie stresu a oslabovanie imunitného systému.

Ako pôsobia probiotiká na našu črevnú mikroflóru?

Vedeli ste, že črevné mikróby tvoria 1 až 3 % vašej telesnej hmotnosti? 

Predstavte si koralové útesy, dažďové pralesy, púšť a vnútorné orgány vo vašom tele. Čo majú spoločné? Každé z týchto prostredí vytvára svoj vlastný jedinečný ekosystém, kde žijú vo vzájomnej symbióze.

V našich črevách existuje tiež takýto život. Hovoríme o najväčšom symbiotickom systéme v našom tele. Obyvateľmi nášho tela sú rôzne baktérie, kvasinky a vírusy, ktoré žijú na nás, v nás a okolo nás.

V našom jedinečnom mikrobióme, každý ho máme iný, sa vyvíjame už tisíce rokov. Iba na tráviacom trakte žije okolo 5000.

Aká je úloha črevného mikrobiómu?

Baktérie v našom čreve hrajú veľmi dôležitú úlohu v zdraví a našej pohode.

6 hlavných úloh našich benefitných baktérií: 

  1. Trávenie:

Baktérie v črevách produkujú rôzne enzýmy (druh bielkovín), ktoré slúžia na trávenie potravy. Ich úlohou je aj odbúravanie laktózy a lepku.

  1. Prvá obranná línia:

Predstavte si armádu vojakov so zdvihnutými štítmi a mečmi – takto črevné mikróby bojujú proti škodlivým baktériám a toxínom z prostredia.

  1. Energetická hladina:

Vitamín B zvyšuje hladinu energie a niektoré kmene črevných probiotických kultúr ho môžu produkovať. Okrem toho črevo pomáha aj pri trávení, čiže nám pomáha získavať energiu trávením a vstrebávaním živín.

  1. Imunitný systém:

70% imunitného systému sa nachádza v čreve. Pri dobre vyváženej rovnováhe baktérií v čreve nám náš mikrobióm pomáha regulovať imunitné reakcie.

  1. Zdravie pokožky:

Ak náš črevný mikrobióm nie je v rovnováhe, v tele sa začne objavovať zápal. Na pokožke, na našom najväčšom orgáne sa zápaly prejavia aj v podobe nečistôt, vyrážok a akné na našej tvári či na iných častiach tela.

  1. Duševné zdravie:

Je dokázané, že črevá a mozog spolu komunikujú. Zdravie črevného mikrobiómu je mimoriadne dôležité pre pohodu a naopak, stres a starosti môžu negatívne ovplyvniť trávenie.

Tak povedali sme si, prečo je zdravé črevo také dôležité a že práve baktérie a iné mikróby, sú zodpovedné za naše zdravie a pohodu. Ale, ak sú baktérie už prítomné vo vašom čreve, prečo sa potom toľko hovorí o užívaní probiotík? 

Ako dať črevo do poriadku?

Žijete vyššie spomínaný moderný život? Našli ste sa vo viacerých bodoch a chcete dať svoje črevo opäť do poriadku? V prvom rade ho musíte posilniť dobrými baktériami. Vyberte si z dvoch spôsobov:

  1. zaraďte viac jedál bohatých na probiotiká do jedálneho lístka 
  2. vyberte si probiotiká vo forme doplnkov stravy

Neviete sa rozhodnúť? Čo je pre vás lepšie? Prečo by ste mali jesť probiotiká v kapsulách, keď existuje široká škála potravín, ktoré sú na probiotiká prirodzene bohaté?

Začnem jedlom. Fermentované potraviny sú bohaté aj na ďalšie živiny.

Prirodzene obsahujú probiotiká tieto potraviny:

  • kefír,
  • jogurt,
  • kombucha,
  • fermentované sójové produkty,
  • kyslá repa,
  • kyslá kapusta 
  • kimchi

Okrem probiotických kultúr obsahujú tieto potraviny aj mnoho ďalších živín, od bielkovín, vlákniny, až po vitamíny a minerály. Je skvelé zaradiť do svojho jedálnička fermentované potraviny, veľmi odporúčam.

Potraviny môžu obsahovať aj väčšiu rozmanitosť probiotických kmeňov ako niektoré doplnky stravy.

Konzumáciou týchto potravín prispievame k rozmanitej strave. Napríklad kombucha môže nahradiť pitie iných sladkých alebo sýtených nápojov a fermentované potraviny možno často získať z lokálnych zdrojov (farma, tržnica) na podporu miestnej produkcie potravín.

Mimochodom, chcem spomenúť, že nie všetky fermentované potraviny obsahujú živé baktérie.

Napriek všetkým výhodám a dobrým vlastnostiam fermentovaných potravín je veľmi dôležité aby sa do čriev dostali živé.

Vysvetlím …

Pre správne fungovanie dobrých baktérií, musia v potravinách dobré baktérie v prvom rade existovať. Následne sa musia dostať do čreva “živé“.

Životaschopnosť baktérií závisí od spracovania a skladovania potravy, ako aj dlhým tráviacim traktom vedúcim do čriev.

  • keď si kúpite jogurt, uistite sa, že v ňom sú naozaj živé alebo aktívne kultúry, musí to byť napísané na obale
  • vyberajte si nepasterizované potraviny, keďže proces pasterizácie sa ničia baktérie
  • ak je niečo kyslé, neznamená to, že je to aj fermentované

No nie to veľmi spoľahlivé a preto sa začali objavovať doplnky stravy vo forme kapsúl, práškov atď… 

Aké sú výhody probiotík vo forme doplnkov stravy?

3 výhody užívania probiotík v kapsulách

  1. Kontrola typu a počtu probiotických kultúr

Ľahšia kontrola typu kmeňov a počet probiotických kultúr. Môžete si vybrať konkrétne kmene na váš problém.

  1. Väčšia rozmanitosť probiotík

Probiotiká v kapsulách častokrát obsahujú zmes niekoľkých rôznych kmeňov, čo vám umožňuje celkovo podporovať vaše zdravie a pohodu.

  1. Bez alergénov a sladidiel

Mnoho probiotík sa vyrába bez pridaných alergénov a sladidiel, čím ich dokáže zaradiť do života aj alergik. Navyše pridané cukry alebo sladidlá v jogurtoch, kombuchi alebo kefíre môžu zabrániť fungovaniu mikrobiálnych kultúr. Cukor totiž narúša rovnováhu prospešných baktérií v čreve.

Ako si vybrať správne probiotiká?

Kvôli širokému množstvu probiotických kmeňov, je na výber čoraz viac probiotík vo forme doplnkov stravy. Pozorne si prečítajte popis a tak zistite, či sú vybrané kmene probiotík vhodné na váš problém.

Okrem vhodnosti kmeňov je dôležité pri výbere zvážiť 2 dôležité faktory:

  • Životaschopnosť baktérií

Ako som vám povedala vyššie, iba živé baktérie v čreve dokážu plne vykonávať svoju funkciu. Pri výbere doplnkov musí zagarantovať výrobca, že kapsulka dokáže prežiť žalúdočnú kyselinu a tak sa dostať do čreva v živom stave.

  • Obsah prebiotík

Bez prebiotík, benefitné baktérie neprežijú a preto je dôležité aby ste pri výbere probiotík siahli po symbiotikách – prebiotikách s probiotikami. Hlavne ak si nie ste istý, či prijímate dostatok vlákniny vo vašej strave. 

Na trhu už existuje veľa kvalitných výživových doplnkov. Je fajn si prečítať recenzie na produkt, ktorý zvažujete.

Ja osobne na ženské problémy odporúčam tieto:

Probiotiká pre ženy PROBIO WOMAN THERAPY

  • 13 cielených živých probiotických kmeňov
  • vrátane prebiotík  na podporu vaginálnej rovnováhy
  • regulácie hormonálnej hladiny
  • kontroly hmotnosti a prevencie osteoporózy

Na imunitu a alergie tieto:

Probiotiká MICROBIOME THERAPY 

  • 14 cielených živých probiotických kmeňov
  • vrátane prebiotík a fermentovaného prášku FIBRIOTICS™  
  • z 36 druhov ovocia a zeleniny na podporu trávenia, imunity a proti alergiám

Pre viditeľné a trvalé výsledky je potrebné pravidelne konzumovať probiotické kultúry (v akejkoľvek forme) minimálne 3 mesiace.

Užívate probiotiká? Potrebujete poradiť s výberom? Som tu pre vás.

Iveta

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451