Obľúbené produkty

Ženský bedeker 1. časť-výživa krvi a sleziny

Východná filozofia a čínska medicína prisúdila mužom yangovú energiu a ženám opačnú, yinovú polaritu. Yang je stelesnením pohybu, aktivity, sily, či tvrdosti. Yin je naopak odpočinkom, výživou, jemným, poddajným a mäkkým v nás.

Pripravila Zuzana hausová, terapeutka TČM

Ženský bedeker 1. časť

Polovážne položartom ho potrebuje každý. Taký sprievodca vlastným telom a pocitmi nie je na zahodenie. Páni neurazte sa, dnes to bude čisto dámska jazda.

Písať o tom, že obe pokolenia sú diametrálne odlišné, by bolo nosením dreva do hory…ale jedno malé polienko predsa len nezaškodí 🙂

Východná filozofia a čínska medicína prisúdila mužom yangovú energiu a ženám opačnú, yinovú polaritu. Yang je stelesnením pohybu, aktivity, sily, či tvrdosti. Yin je naopak odpočinkom, výživou, jemným, poddajným a mäkkým v nás. Každý jeden z nás má od narodenia namiešanú  svoju dávku yinu a yangu, ktorú potrebuje k tomu, aby naplnil svoj osud. Lenže kto ho má rozpoznať, keď nerozumie ani sám sebe, keď nás každú chvíľu bolí hlava a nevieme prečo, keď sme náladové, hlavou sa nám preháňajú pocity, s ktorými si nevieme rady…

Rozdiel medzi pohlaviami

Prvý a základný rozdiel medzi pohlaviami je vo vývojových fázach. Žena sa vyvíja v sedem ročných cykloch, zatiaľ čo muž v osem ročných. Preto sú dievčatá v puberte vyspelejšie ako chlapci. Podľa TČM keď dievča dovŕši dvakrát sedem rokov prebudí sa v nej Tian Gui – nebeská tekutina/menštruačná krv, akupunktúrne dráhy sa stanú plne priechodnými a začne sa pravidelné krvácanie/menštruácia. Preto dievča/žena môže už v tomto veku plodiť deti.

V starých kultúrach bolo úplne bežné oslavovať prechodovými rituálmi premenu dievčat na ženy. Menštruácia bola a je dôležitým momentom v živote ženy. Často ju však vnímame aj negatívne ako niečo, čo obťažuje a ešte aj bolí.

V rámci TČM má menštruácia veľkú výpovednú hodnotu. Jej priebeh totiž terapeutovi presne povie, v akom stave sa ženský organizmus nachádza. Ak teda dotyčná osoba neužíva hormonálnu antikoncepciu, ktorá všetko skresľuje a skutočný stav zostáva skrytý. 

Menštruačný cyklus má byť pravidelný (po 28 dňoch +/- 3 dni) a ženy by pri ňom mali pociťovať iba mierny diskomfort. Akákoľvek anomália,  napríklad bolesť znamená, že nie je niečo v poriadku. Už len mierna bolesť je signálom pristúpiť k zmene. Dá sa to urobiť bylinkami, akupunktúrou, guashou, úpravou stravy…

Stravovanie podľa TČM 

Vedeli ste, že ženy by sa mali stravovať inak ako muži? Podstatou ženy je krv a yin, u mužov energia/Qi a yang. Tento fakt by mala zohľadňovať aj strava. Nie, nemusíte hneď variť rozdielne obedy, či večere. Stačí iba do svojej porcie pridať potravinu, ktorá vyživuje krv. Skôr ako napíšem, ktoré to sú, uvediem to, čo krvi neprospieva:

– príliš veľa vysušujúcich potravín (pečivo, chlieb, rôzne krekry/sušienky, pufované chlebíčky)

– príliš častá vysušujúca tepelná úprava potravín (pečenie, grilovanie, praženie, smaženie)

– príliš veľa potravín ostrej a horkej chuti (vysušujú), horúcej povahy (prehrievajú) ako sú alkohol, káva, kakao, čokoláda, čierny čaj, yogi čaj, korenie

– príliš častá konzumácia studených a surových potravín, mliečnych výrobkov a sladkého (škodí to slezine)

Potraviny, ktoré vyživujú krv a podporujú slezinu

. obilniny: ryža (všetky druhy), ovos, kukurica

. ovocie: ďatle, figy, modré hrozno, čerešne, čučoriedky, maliny, hrozienka, goji, mango, avokádo

. zelenina: cvikla, červená kapusta, mrkva, špenát, mangold, karfiol, rajčiny, tekvica hokkaido, zemiaky, batáty, petržlen, lotosový koreň

. korenie, bylinky: žihľava, majoránka, estragón, medovka, šafran

. semiačka a orechy: sezam (hlavne čierny), slnečnicové semiačka, lieskové orechy, kokos, píniové oriešky, arašidy, mandle

. mäso: hovädzie, jahňacie, kuracie, bravčové, zverina, morka, bažant, sardela, makrela, sardinky, losos, tuniak, mušle, ustrice,  úhor, pečeň

. ostatné: melasa, kozie mlieko, vajcia, šampiňóny, shiitake, kozí/ovčí syr, sezamový olej, Judášove ucho, reishi, olivy, tofu

Platí zásada

– výdatná, šťavnatá a pestrá strava

– tepelne upravená zelenina (v zime určite), obilniny

– viac zelenej listovej zeleniny bohatej na chlorofyl

– termicky vyvážené čerstvé šťavy (pridávajú sa zahrievajúce korenia)

– živočíšne potraviny v primeranej miere

Zuzana Hausová je certifikovaná terapeutka TČM. Nájdete ju v Bratislave, posúvam kontakt pre osobné konzultácie zhausova@hotmail.com a telefón +421903707176

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451