Obľúbené produkty

Vačky pod očami podľa TČM. 12 spôsobov ako s nimi

Už tisícky rokov čínska medicína vie, že niektoré anatomické javy spolu súvisia bez toho, aby to dávalo zmysel. Napríklad, očné problémy podľa tradičnej čínskej medicíny (TČM) súvisia s nezdravou pečeňou či obličkami. Nie vždy to tak musí byť, avšak minimálne je vhodné to zvážiť. Problémy s obličkami sa totiž často prejavujú na tom, ako vyzerá naše očné okolie.

Vačky pod očami sú opuchy, jemné zdurenie alebo edém v oblasti tváre priamo pod očami. 

Čo znamenajú vačky pod očami a čo s nimi robiť?

Už tisícky rokov čínska medicína vie, že niektoré anatomické javy spolu súvisia bez toho, aby to dávalo zmysel. Napríklad, očné problémy podľa tradičnej čínskej medicíny (TČM) súvisia s nezdravou pečeňou či obličkami. Nie vždy to tak musí byť, avšak minimálne je vhodné to zvážiť. Problémy s obličkami sa totiž často prejavujú na tom, ako vyzerá naše očné okolie.

Energia obličiek

TČM hovorí, že obličky pôsobia ako vaša telesná schránka, ktorá ukrýva know-how vrátane toho genetického. Skrýva sa za nimi tiež veľká, i keď obmedzená energia. Tá sa počas života míňa napríklad vplyvom starnutia, extrémneho spôsobu života, chorôb, nesprávneho životného štýlu alebo nedostatočného stravovania. Kvôli spomenutým faktorom môže dôjsť k nedostatočnej energii obličiek, ktorá sa môže okrem iného prejaviť aj vačkami pod očami.

Odporúčané produkty na opuchy pod očami

 

Čo spôsobuje vačky pod očami?

Existujú 3 hlavné dôvody:

1, Disharmónia – nedostatok energie obličiek

Môže sa to zdať staromódne, v dnešnej dobe sme predsa slobodnejší ako naši predkovia. Oni však v noci spali, pretože nemali dostatok svetla. Cestovali len na krátke vzdialenosti, takže nemali problém s časovými posunmi. Je pravdou, že moderný život spôsobuje preťažovanie organizmu, a teda aj obličiek. Absorbujeme mnohé nesprávne zvyky, avšak príde čas, kedy sa telo začne ozývať a môže sa to prejaviť aj vačkami pod očami. Nespôsobí to jedna prebdená noc, ale dlhodobé preťažovanie organizmu, ako napríklad nočné zmeny v práci (najmä ak sa pracovný čas neustále mení), ktoré narúšajú kvalitu spánku, častá zmena časového pásma pri cestovaní (piloti, posádka lietadla), alebo herci, ktorí po náročnej práci idú ešte oslavovať. 

2, Nadmerné využívanie energie

Je ťažké určiť, kedy k nemu dochádza, pretože každý sme iný. Väčšina ľudí však vie, kedy to už prehnala. Niekedy nepomôže ani kvalitný nočný spánok, aby sa telo správne obnovilo. Žiaľ, moderné lieky či kofeín môžu tento problém krátkodobo zakryť, avšak nie vyriešiť. Káva vám síce dodá pocit energie a vyššiu produktivitu, je to však len umelá podpora, nie reálna pomoc organizmu. Podľa TČM kofeín podporuje energiu yang, avšak využíva viac energie yin čo spôsobí, že tieto dva faktory nie sú v rovnováhe. Môžete mať tak problém so spánkom, oddychom, budete sa cítiť vyčerpaní a podráždení. Výsledkom môžu byť bolesti hlavy spôsobené nedostatočným yin a na vašej tvári sa môžu objaviť aj vačky pod očami. Okrem kávy sú rizikovými faktormi aj príliš dlhý pracovný čas, stanovenie si priveľkého množstva cieľov, fyzické vypätie či prepínanie, primálo spánku pre vaše potreby.

Doprajte si oddych, nevynechávajte kvalitný spánok a ak je to potrebné, dajte si cez víkend voľno alebo sa vyberte na dovolenku.

3, Alergia

Prejavy ako sú kýchanie, nádcha či astmatické dýchanie. Lieky na alergie sú supresívne a v dlhodobom hľadisku neprospešné pre váš organizmus. Musíte ich však užívať, čo spôsobuje zaťaženie obličiek a následný možný vznik vačkov pod očami.

Počas spánku si vypínajte počítač či telefón, aby vám nezvonil a neprerušoval čas oddychu.

4, Nedostatočná výživa či nezdravé jedlo

Jedná sa o stravu, ktorá vám nevyhovuje, nedostatočný čas na jedenie, žuvanie a trávenie, nevhodné jedlo pre váš organizmus, jedlo nekompatibilné so sezónou či vašim zdravotným stavom, jedlo chudobné na živiny, avšak bohaté na aditíva, soli, cukor a iné dochucovadlá, nezdravé tuky. A samozrejme priemyselne spracované potraviny. Tie sú veľmi nebezpečné, pretože telo musí tráviť niečo, čo už zďaleka nespĺňa atribúty skutočnej potraviny, pričom míňa energiu obličiek. Problémom je aj prejedanie sa, rýchle jedenie, jedenie z únavy, stresu, strachu či úzkosti, primálo jedla, jedlo chudobné na zdravé tuky (odporúča sa konzumovať orechy a ryby, obsahujú zdravé tuky vyživujúce pokožku) či nesprávne uvarené a pripravené jedlo.

Ak sa vás tieto neduhy týkajú, počítajte s tým, že vaše telo nadmerne využíva energiu jin, aby kompenzovalo stravovacie nedostatky, čo sa okrem iného prejaví aj na očnom okolí. 

12 spôsobov, ako zatočiť s vačkami pod očami

Okrem vyhýbania sa už spomínaným neduhom sa zamerajte na tieto faktory:

Cvičenie

Pravidelným cvičením bude vaše telo zdravé a fit. Cvičením dochádza k rýchlejšiemu pohybu telesných tekutín, čím sa redukuje ich zadržiavanie. Po cvičení budete unavenejší, zlepší sa teda kvalita spánku, ktorý je výborným pomocníkom proti vačkom pod očami.

Tvárové cvičenie

Vrhnite sa na grimasy, strečing, špúlenie úst a viac sa smejte.

Zvážte kozmetickú akupunktúru

Okrem vačkov pod očami dokáže zmierniť aj iné nechcené kozmetické prejavy a zlepšiť celkový vzhľad pleti. Jej účinky však netrvajú večne, určite sa zamerajte aj na stravovanie a životný štýl.

Vyhýbajte sa make-upu

Pokožka očného okolia je veľmi tenká a ľahko sa deformuje. Hrubá vrstva make-upu jej vôbec neprospieva. Radšej udržte vláčnosť pomocou jemnej masáže a vyživujúcich olejov.

Pred spaním odstráňte make-up

Ten pôsobí aj počas spánku a nebojte sa, v noci sa na vás nikto nepozerá, takže ho nepotrebujete.

Fajčenie

Je to azda tá najhoršia vec, čo môžete vašim očiam urobiť. Tabakový dym má vysušujúce a zahrievacie účinky na pľúca a pokožku a môže spôsobiť poškodenie delikátnej pokožky očného okolia.

UV lúče

Ako sme už spomínali, pleť okolo očí je veľmi jemná a potrebuje špeciálnu ochranu aj pred slnečnými lúčmi. Najmä počas horúcich dní nezabúdajte na vhodný krém a slnečné okuliare. Trochu slnka si však doprajte, pokiaľ nie je príliš silné.

Zápal

Ak je pokožka zapálená, odstráňte make-up a aplikujte chladné a mokré čajové vrecko, zachladenú lyžicu či studený plátok uhorky. Niekto si dáva aj studený kus steaku či bio-aktívny jogurt. Podstatou však zostáva snaha o rýchle odstránenie horúčavy. Následne použite jednoduchý výživný krém na báze oleja, aby ste pokožku vyživili počas noci. Nájdite si taký, ktorý vám bude najviac vyhovovať.

Opuchy

Vznikajú vtedy, keď je namáhaná slezina. Prejavujú sa aj na pokožke, obzvlášť tej jemnej okolo očí.

Všetky vyššie spomínané tipy vyžadujú čas, aby sa prejavili na vašej tvári.

Ak chcete rýchlejšie výsledky, môžete skúsiť:

Koloidné  injekcie alebo krémy – pokožka bude po ich používaní hrubšia a odolnejšia. Pri pravidelnom používaní však môže vyžadovať neustále zvyšovanie množstva, preto ich aplikujte len príležitostne.

Retinol – vitamín A, ktorý je známy svojimi benefitmi pre pokožku. Tiež je potrebné nepreháňať to s jeho množstvom a aplikovať opatrne.

Kofeínové obklady – cieľom týchto obkladov je zvýšenie kortizolu (stresového hormónu), ktorý spôsobí spevnenie očnej oblasti. Odporúča sa používať ich len príležitostne a v mladšom veku, pretože vekom telo stráca zdroje, ktoré by podporili efekt kofeínu.

Čokoláda – konzumácia čokolády stimuluje yang, a to rýchlejšie ako káva. Obsahuje však cukor, ktorý nie je prospešný pre slezinu a ľahko sa zmení na tuk. Na pokožku si ju nenanášajte, pretože je veľmi krémová a má otepľujúce účinky.

Menej odporúčané procedúry:

Mikrochirurgia – môže mať krátkodobý pozitívny účinok, avšak musí byť robená odborne. Neodborné zásahy môžu pleť nenávratne poškodiť. Niekedy je lepšie nechať pleť, aby sa zregenerovala sama. 

Bylinná kompresia, zelený čaj – je jemne diuretický a sťahujúci, môžete aplikovať lokálne. Následne nevynechajte zvláčňujúci krém, ktorý naneste obzvlášť jemným spôsobom.

Olej z hroznových jadierok – je stredne sťahujúci, lepší je spomínaný zelený čaj.

Vitamín C – ak ho máte nedostatok, počítajte s možnosťou výskytu rôznych zdravotných problémov. Jedzte preto dostatok jemne varenej zelenej zeleniny a v lete ovocie. Zvážte aj vhodný potravinový doplnok s obsahom vitamínu C, ideálny je taký, ktorý zahŕňa aj iné živiny na rastlinnej báze a umožňuje lepšiu absorpciu. Nadmerné užívanie vitamínu C však môže mať negatívny vedľajší účinok.

Homeopatia – ak vám nevyhovujú bylinky a bojíte sa akupunktúry, vyskúšajte homeopatiu. Nájsť vhodný homeopatický prípravok môže trvať dlho a musí vyhovovať vášmu zdravotnému stavu. Čím viac sedí vašej osobnosti, tým rýchlejšie a lepšie účinkuje.

 

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 452