Obľúbené produkty

Simhasana- prudké uvoľnenie stresu, vyhladenie vrások, uvoľnenie bolesti chrbta a krčnej chrbtice

Joga je staroveký indický druh fyzického cvičenia a holistického zdravia. Nedá sa úplne kategorizovať, pretože podporuje fyzické aj mentálne zdravie a je navyše vynikajúcou relaxačnou technikou. Väčšina pozícií stimuluje funkčnosť a zdravie vnútorných orgánov tela.

Pozícia Leva je neobvyklou pózou, ktorá nevyžaduje žiadne fyzické ohýbanie či strečing. Je to póza slúžiaca na uvoľnenie stresu. Nazýva sa Simhasana – „simha“ znamená mocný, silný, a práve to je typickým prívlastkom leva. Je obľúbená aj medzi deťmi, ktoré ju často cvičia lepšie ako dospelí.

Benefity pre telo

Čo sa týka pozitívnych účinkov na telo, pozícia Leva ovplyvňuje tvár a hrdlo, ktoré sa v joge precvičujú len zriedka. Póza Leva teda pôsobí na tvár, oči, hrdlo, jazyk, hlasivky, dýchací trakt, brucho, hrudník, membránu, prsty a ruky

Prudké natiahnutie svalov na tvári a hrdle uvoľňuje napätie a infekcie hrdla a dýchacieho traktu. Pozícia navyše precvičí jazyk, ktorý je pri nej úplne vyplazený von z úst.

Terapeutické účinky

Terapeutické účinky pózy Leva zahŕňajú:

  • liečbu sťaženého dýchania
  • liečbu zajakávania sa
  • liečbu škrípania zubov
  • liečbu zaťatej čeľuste
  • odstránenie vrások
  • pomoc pri zvýšenom pálení v očiach
  • uvoľnenie bolesti chrbta
  • uvoľnenie napätého krčného svalstva
  • zlepšenie tónu hlasu

Postup cvičenia

Pozícia Leva je veľmi jednoduchá a aj napriek množstvu krokov vyžaduje len malú námahu.

Sadnite si so zloženými nohami tak, aby palce na nohách smerovali priamo za vás a vy ste sedeli na vašich pätách.

Chrbticu majte rovnú, ale uvoľnenú.

Zatvorte oči a pozrite sa do vášho tretieho oka. (Tretie oko je symbolické oko nachádzajúce sa v strede čela. V starovekej Indii sa predpokladalo, že sa tu nachádza hypofýza.)

Zatvorte ústa a jazykom sa dotknite podnebia.

Zhlboka sa nadýchnite nosom, jazyk majte stále na podnebí.

Prudko vydýchnite, jazyk vyplazte a ústa otvorte najviac, ako dokážete. Ruky rozhoďte a napnite, prsty majte roztiahnuté.

Počas vydychovania zarevte čo najsilnejšie, zvuk by sa mal podobať na „haa“ a mal by byť krátky. Malo by dôjsť ku krátkej prudkej explózii výdychu, ktorá opustí vaše pľúca čo najrýchlejšie.

  • Držte túto pozíciu 20 až 30 sekúnd.
  • Bezprostredne po tejto pozícii sa nenadychujte, až po tých spomínaných 20-tich až 30-tich sekundách.
  • Opakujte 5- až 6-krát.

Táto asana (pozícia) dostala svoje meno podľa spôsobu, ako vyplazíte jazyk a roztiahnete prsty, simulujúc zarevanie leva. Slúži najmä ako uvoľňovač stresu a môže byť praktizovaná hocikedy a hocikým. Tým, že nevyžaduje žiadny komplikovaný telesný pohyb, nezvyknú sa s ňou spájať žiadne ťažkosti. Každopádne, ak trpíte akoukoľvek chronickou chorobou či fyzickými problémami, je vhodné sa o cvičení jogy vo všeobecnosti poradiť so svojím lekárom.

Podľa jogy je množstvo problémov, ktorým čelíme počas dňa, spôsobené zadržiavaním hnevu. Pozícia Leva vám pomôže zbaviť sa negatívnej energie pomocou vydýchnutia a silného rozhodenia rúk.

Pozícia Leva tiež stimuluje platyzmu (široké tenké krčné svalstvo vpredu na hrdle). Tieto svaly sťahujú kútiky úst smerom nadol a vraštia hrdlo. Póza by mala predchádzať klesaniu hrdla spôsobenému vekom, zlepšiť celkové držanie tela a sebadôveru.

Variácie

Simhasana je jednoduchá pozícia a nemá veľa obmien. Tu sú niektoré s nich:

Variácia 1: Niektorí ľudia sedia na prekrížených členkoch, niektorí tak ako na obrázku hore.

Variácia 2: V snahe o dosiahnutie maximálneho uvoľnenia majú niektorí ľudia ruky položené na kolenách, roztiahnu ich až počas výdychu.

Variácia 3: Namiesto zrevania sa môžete aj zasmiať.

Variácia 4: Namiesto zatvorenia očí a pohľadu do tretieho oka môžete mať oči otvorené a hľadieť na špičku nosa.

Simhasana je prudké uvoľnenie napätia. Niektorí ľudia k nej pristupujú laxne, pretože nie sú počas výdychu a napnutia rúk a prstov dostatočne expresívni. Ak ju necvičíte správne, neuvoľníte dostatok frustrácie, hnevu a negatívnej energie a neprinesie vám toľko úžitku, koľko by mohla.  

Pripravila som pre vás NOVINKU kartičky FACEFIT program, kolekciu cvikov tvárovej jogy, ktoré môžete nosiť v kabelke.

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451