Obľúbené produkty

15 tipov ako sa cítiť dobre vo vlastnej koži a ako mať lepší pocit zo samého seba

Profile portrait of happy sporty woman relaxing in park. Joyful female model relaxing, breathing fresh air outdoors with opened arms. Healthy active lifestyle concept

15 tipov pre lepší pocit zo samého seba

Ak sa necítite byť spokojní, najťažšie je skrotiť myšlienky najmä o sebe samom. Často sa cítime zle vo vlastnej koži, kritizujeme sa či sme hanbliví namiesto toho, aby sme sa pochválili za to, akí sme. Existujú však možnosti, ako zahnať tieto negatívne pocity a naučiť sa akceptovať samého seba, aj napriek tomu, že nie ste perfektní.

Nie je dôležité, ako vyzeráte, ako konáte, alebo čo si o vás myslia ostatní. Podstatné je uvedomiť si vlastnú hodnotu. Ak sa necítite dobre vo vlastnej koži, neakceptujete to, čím v skutočnosti ste. Skúste si všímať vaše silné aj slabé stránky, pracovať na nich a svojom osobnostnom raste. Nemyslite na to, čo by ste chceli dosiahnuť alebo ako by ste si priali vyzerať, nájdite krásu v tom, čo máte a akí ste práve teraz. Predstavíme si 15 tipov ako na to.

1. Prestaňte vyhľadávať uznanie od ostatných ľudí

Namiesto uznania od iných ľudí skúste nájsť svoju hodnotu vy sami. Budete sa cítiť oveľa lepšie a dokážete tak žiť v súlade so svojimi prianiami a potrebami.

2. Predstierajte, kým to dosiahnete

Verte či nie, niekedy je dobré skúsiť predstierať, že ste spokojní sami so sebou. Postupom času sa to totiž stane realitou. Niekedy je potrebné dotlačiť sa do nekomfortných situácií, aby ste našli silu, ktorú v sebe máte a prebudili ju k činnosti.

3. Budujte si vlastnú hodnotu

Aby ste sa cítili pohodlne vo vlastnej koži, musíte si budovať sebahodnotu. Pomôcť vám môže systém „pyramída sebahodnoty“, vďaka ktorej prekonáte pocity neistoty, pochýb a diskomfortu. Aktívne tak urobíte niečo pre lepší pocit a nebudete sa sústrediť len na falošné riešenia, ako presvedčianie sa o sebaláske, ktorú v skutočnosti necítite.

4. Staňte sa sebavedomými

Nestane sa to cez noc, ale malými krôčikmi si môžete budovať sebavedomie, ktoré vás urobí spokojnejšími. Prvým krokom už spomínaného pyramídového systému je uvedomenie si, kto v skutočnosti ste. Musíte byť pripravení vidieť vaše dobré, zlé, škaredé aj výnimočné stránky. Nájdite vaše silné aj slabé vlastnosti a napíšte ich na zoznam. Nesúďte sa, len zozbierajte potrebné informácie.

5. Akceptujte svoje slabosti

Akceptujte všetky svoje vlastnosti, aj tie zlé. Ďalším krokom je totiž sebaakceptácia. Pre niektorých bude ťažšie vyrovnať sa so svojimi slabosťami, iní pocítia výzvu akceptovať svoje silné stránky. Budete sa však cítiť lepšie bez ohľadu na to, čo si o vás myslia ostatní.

6. Trénujte sebalásku

Prestaňte byť na seba takí tvrdí. Každý môže robiť chyby. Namiesto toho, že sa budete stále trestať, skúste si z niektorých svojich aktivít urobiť žarty. Ak sa budete vnímať s nadhľadom, budete sa aj lepšie cítiť. Trénujte sebalásku, buďte k sebe milí. Urobte pre seba niečo pekné a ak aj urobíte chybu, presvedčte sa o tom, že je to v poriadku. Umožnite aj ostatným, aby vás mali radi.

7. Pracujte na sebe

Nie je jednoduché pozrieť sa hlboko do vašich neistôt. Vyrovnať sa s týmito problematickými pocitmi a myšlienkami však prinesie pocit úľavy. Spýtajte sa samých seba, čo musíte urobiť alebo zmeniť, aby ste sa začali rešpektovať.

8. Opýtajte sa priateľov na názor

Ak máte ťažkosti s určením, čo je na vás skvelé a jedinečné, skúste poprosiť o pomoc milujúcich a podporujúcich priateľov. Ich názor vám pomôže odhaliť vaše dobré vlastnosti a naštartovať vaše sebavedomie. Nehanbite sa opýtať, skutoční priatelia vás majú radi takých, akí ste.

9. Pozrite sa na svoje myšlienky z druhej strany

Predstavte si, že váš priateľ o vás hovorí všetky tie negatívne veci, ktoré si vy sami o sebe myslíte. Ako by ste sa cítili? Požiadali by ste ho, aby prestal, alebo by ste s ním súhlasili? Skúste sa pozrieť na svoje myšlienky z opačnej strany a prestaňte sa nimi zaoberať len vo svojej hlave. Opýtajte sa samých seba, čo musíte zmeniť, aby ste sa stali človekom cítiacim sa dobre vo vlastnej koži.

10. Neriaďte sa médiami a vytvorte si vlastné pravidlá

Niekedy nie je jednoduché nenechať sa ovplyvniť časopismi či filmami, ktoré nám diktujú, ako vyzerá „perfektné ľudské telo“. Naučte sa mať radi svoje telo, pretože ste krásni práve takí, akí ste. Kultúra a média nám neustále hovoria, ako by sme mali vyzerať, konať či sa cítiť. To spôsobuje pocit diskomfortu so samým sebou a maže našu skutočnú identitu. Často majú ľudia dokonca pocit, že v súčasnej spoločnosti nemajú miesto.

11. Obklopte sa pozitívnymi ľuďmi

Nie každý je perfektný, avšak obklopovanie sa negatívnymi ľuďmi, ktorí vám zhoršia náladu, vašu sebaúctu nezlepší. Ak budete mať okolo seba priateľov, ktorí nie sú spokojní sami so sebou a negatívne sa prejavujú (či sa už jedná o reč tela alebo správanie napríklad pri stole), nebudete sa ani vy cítiť pohodlne.

12. Prestaňte sa obávať o to, čo si o vás druhí pomyslia

Ak sa príliš sústredíte na to, čo si o vás budú myslieť iní a nie vy sami, budete sa citiť nesvoji vo svojej koži. V rámci snahy o rozvoj sebahodnoty a sebalásky je potrebné nechať tak myšlienky o názore druhých. Je to zbytočne stresujúce. Navyše tí správni ľudia k vám prídu zo správnych dôvodov.

13. Nájdite si podpornú skupinu

Obklopte sa milujúcimi ľuďmi, ktorí vás vedia oceniť takých, akí ste. Skúste si nájsť ľudí s podobným zameraním alebo podpornú skupinu, poprípade si vytvorte vašu vlastnú. Zistenie, že v tom nie ste sami, má obrovskú moc.

14. Nepodľahnite spoločenskej kritike

Buďte kritický ku svojim myšlienkam a nenechajte sa uniesť spoločnosťou, ktorá vám káže, akí máte byť. Nebuďte zbytočne ticho. Povedzte spoločnosti, že ste úplne v poriadku takí, akí ste.

15. Trénujte vďačnosť

Často sa považujeme za samozrejmých. Spomeňte si však na všetky pozitívne veci, ktoré svetu prinášate a naučte sa byť vďační za všetko, čo máte.

Môže to trvať dlhšie, kým prekonáte všetky neistoty. Ak sa však budete snažiť byť k sebe úprimní a mať radi svoje chyby aj silné stránky, postupom času pocítite pohodlie vo svojej vlastnej koži.

Mohlo by vás zaujímať

Iveta Štecová
Iveta Štecová
Articles: 451